Managementsamenvatting
Tijdlijn
Januari
Gasunie Deutschland legt in 2021 en begin 2022 in het kader van de Kohleausstieg een aardgasleiding naar de autofabrieken van Volkswagen in Wolfsburg. De autoproducent bespaart hierdoor 1,5 Mton CO2-emissies per jaar. De gevolgen voor de natuur in het 30 kilometer lange tracégebied worden zoveel mogelijk gecompenseerd. Gekapte bomen worden vervangen door nieuwe aanplant. Eerder al zijn nestkasten en vleermuiskasten geïnstalleerd. In samenwerking met de stad Wolfsburg zijn nieuwe amfibieënwateren aangelegd.
Februari
In de tweede week van de maand is het opmerkelijk koud in Noordwest-Europa. Onder de grond gaat het gastransport gewoon door. In Nederland en Duitsland heeft Gasunie extra teams klaar staan om eventuele storingen te verhelpen. De gasbergingen zijn voldoende gevuld om de aanzienlijk hogere vraag aan te kunnen, en bewijzen daarmee hun waarde.
Maart
De vergunningen voor de aanleg van het eerste deel van WarmtelinQ, van Vlaardingen naar Den Haag, liggen ter inzage. Samen met de provincie Zuid-Holland en de gemeenten langs het tracé heeft Gasunie informatieavonden georganiseerd. We zijn daar met ongeveer 300 mensen in gesprek geweest.
April
De Nederlandse netbeheerders hebben met het rapport Integrale Infrastructuurscenario’s 2030- 2050 (II3050) diepgaand onderzocht welke investeringen er nodig zijn om klimaatneutraliteit te bereiken. Het rapport, dat in april uitkwam, identificeert ook de ‘no regret’-investeringen; duurzame-energieprojecten die in alle denkbare scenario’s uitgevoerd moeten worden. Waterstofopslag en de waterstofbackbone behoren tot deze categorie.
Mei
Op onze aardgasopslaglocatie Zuidwending starten we met een project waarbij we een bestaand boorgat -zonder onderliggende caverne- vullen met waterstof. Het doel is om aan te tonen dat het boorgat, de leidingen en afdichtingen geschikt zijn voor de toepassing van waterstof. Omwonenden houden we op de hoogte van onze werkzaamheden en bevindingen.
Juni
De definitieve sluiting van het Groningenveld kan al in 2023 plaatsvinden, drie jaar eerder dan gepland, zo staat in een advies dat GTS uitbrengt aan het ministerie van EZK. Eind juni maakt de staatssecretaris van EZK bekend dat Gasunie gevraagd wordt om een nationale infrastructuur voor het transport van waterstof te ontwikkelen. Dit netwerk moet in 2027 gereedkomen en zal dan voor 85% uit hergebruikte aardgasleidingen bestaan.
Kerncijfers
Eerste halfjaar 2021 | Eerste halfjaar 2020 | |
---|---|---|
Omzet | € 717 mln | € 712 mln |
EBITDA | € 462 mln | € 492 mln |
Resultaat na belastingen | € 207 mln | € 257 mln |
Getransporteerd volume | 592 TWh | 579 TWh |
TRFI (per ultimo juni) | 2,5 | 2,1 |
Uncontrolled events | - | - |
Transportonderbrekingen | 4 | - |
Geïnvesteerd kapitaal | € 9.872 mln | € 9.528 mln |
Voorwoord Raad van Bestuur
Bij het uitkomen van dit halfjaarbericht staan de Olympische Zomerspelen op het punt van beginnen. Gastland Japan grijpt de Spelen aan om waterstof te promoten. Het land wil ’s werelds eerste ‘hydrogen based society’ worden. In de kantlijn van het evenement is een groot aantal waterstofdemonstratieprojecten opgezet. Ook de olympische vlam brandt dit jaar op waterstof.
Gasunie is blij met de ‘waterstofspelen’. Met Missie H2 laten we Nederland, via onze olympiërs en paralympiërs, in 2021 kennismaken met de mogelijkheden van waterstof. Dat doen we omdat waterstof in ons deel van Europa zeer kansrijk is: we hebben de Noordzee voor de productie van wind en opslag van CO2, de havens als logistieke hubs, de industrieclusters die de overstap willen maken naar groene moleculen, een geschikt transportnet én passende ondergrondse opslagmogelijkheden voor waterstof.
Alle ingrediënten voor deze nieuwe duurzame energieketen zijn aanwezig en het gaat een succes worden als we er gezamenlijk, als een team, de schouders onder zetten.
Gasunie wil de komende jaren miljarden investeren in de energietransitie; een uitdaging van olympische proporties. Als infrastructuurbeheerder in Nederland en Duitsland moeten we nu al mogelijk gaan maken dat producenten en afnemers van duurzame energie elkaar de komende decennia op grote schaal kunnen vinden. Daarbij concentreren we ons op duurzame moleculen, die in een klimaatneutrale samenleving 30% tot 50% van de energiemix zullen uitmaken. Dragende rollen hierbij zijn er voor groen gas, warmte en afgevangen en opgeslagen CO2.
De hoofdrol is weggelegd voor het transport en opslag van waterstof. Wat dat betreft is er eind juni een belangrijke stap gezet. De staatssecretaris van Economische Zaken in Nederland vraagt ons om de nationale infrastructuur voor het transport van waterstof te ontwikkelen. Dit is een mijlpaal in het kader van de energietransitie. Nederland wordt hiermee in Europa het eerste land dat het bestaande aardgasnetwerk geschikt maakt voor waterstof. De realisatie van het waterstofnet gaat ontwikkelaars van waterstofvraag- en -aanbodprojecten zekerheid geven dat de benodigde infrastructuur beschikbaar zal zijn.
De contouren van de klimaatneutrale energiehuishouding van 2050 tekenen zich steeds scherper af. In politiek Den Haag, Berlijn en Brussel zien we steeds grotere bereidwilligheid om de aanlooprisico’s en initiële onrendabele toppen van nieuwe duurzame-energieketens af te toppen. De sterke stijging van de prijs van CO2-uitstootrechten in het afgelopen halfjaar is wat dat betreft ook een welkome steun in de rug. Het zijn belangrijke stappen in de versnelling van de energietransitie die wij mede willen realiseren.
Maar er moet nog veel gebeuren. Om in olympische sfeer te blijven: we zijn bezig aan een meerkamp. Op sommige onderdelen staan we nog in de startblokken. Op andere onderdelen heeft het startschot net geklonken. En elders staan we als een estafetteloper klaar om het stokje over te geven aan onze teamgenoten, de aanbieders en vragers in de nieuwe ketens.
Het is dankzij onze ruime ervaring met veilig en betrouwbaar transport, opslag en conversie van aardgas, dat we een bijdrage kunnen leveren aan de Europese klimaatdoelstellingen van 2030 en 2050. Daarbij realiseren we ons terdege dat aardgas als transitiebrandstof de komende decennia van vitaal belang blijft. Onze mensen zetten zich elke dag in voor een ongestoord transport en opslag ervan, bogend op zestig jaar kennis en ervaring. Zo geven we de energie door.
Han Fennema, Janneke Hermes, Bart Jan Hoevers en Ulco Vermeulen